"Tätä työtä tehdään yhteistyössä lasten, muiden opettajien ja erilaisten asiantuntijoiden kanssa"

Mira Vuojolainen

Kasvatustiede, OpeArt-luokanopettaja, 5. vuosikurssi
Savonlinnan kampus

 

Miksi halusit opiskella juuri luokanopettajaksi?

Olen jo yläkoulusta saakka tiennyt haluavani työskennellä tulevaisuudessa lasten kanssa ja jo ennen sitä olen leikkinyt paljon opettaja-leikkejä. Lukiossa ajatukseni luokanopettajuus-haaveista tarkentuivat ja parin välivuoden aikana kirkastuivat entisestään. Tulevana luokanopettajana saan yhdistettyä monia minulle mieluisia asioita; lapsia, yhteistyötä, muiden ohjaamista ja auttamista sekä esiintymistä, ihan vain muutamia asioita luetellakseni.

Haaveeni ollessa niin pitkäaikainen, pelkäsin jossain vaiheessa haaveilevani "väärin". Entä jos luokanopettajuus ei olisikaan minua varten? Nyt hieman yli neljä vuotta opiskelleena ja valmistumisen häämöttäessä jo näköetäisyydellä voin ilokseni todeta, että haaveeni ei tunnu enää lainkaan väärältä.

Mitä opiskelupaikan saaminen vaati?

Opiskelupaikan hakeminen on luokanopettajilla kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa osallistutaan valtakunnalliseen VAKAVA-aineistokokeeseen, jonka pisteiden perusteella hakija kutsutaan toiseen vaiheeseen. Ensimmäisestä vaiheesta läpi pääseminen vaatii ennen kaikkea istumalihasten lujuutta.

Pääsykokeiden toisen vaiheen sisältö voi muuttua hieman vuosittain, mutta viime keväänä siihen kuului ryhmätilanne, haastattelu ja OpeArt-koe. Kaikki Savonlinnan luokanopettajaopinnoissa aloittavat opiskelevat OpeArt-luokanopettajiksi. OpeArttiudesta voi lukea tarkemmin esimerkiksi täältä: https://www2.uef.fi/fi/tatu2/opeart

Millaista opiskelu on?

Luokanopettajakoulutuksen opinnot ovat erittäin monipuolisia. Ne sisältävät opintoja aina nokkahuilun soittamisesta tilastotieteisiin, erilaisten tempausten toteuttamisesta tutkimuksen tekemiseen ja sportfolion kirjoittamisesta suunnistamiseen. Opiskelu on erittäin käytännönläheistä ja siksi "koulumaisempaa" kuin moni muu yliopistoaloista. Itselleni tällainen opiskelu on kuitenkin sopinut enemmän kuin hyvin, nautinhan muiden ihmisten kanssa työskentelystä ja omin käsin tekemisestä.

Mikä on antoisinta ja rankinta opinnoissasi?

Antoisinta opinnoissani ovat olleet ehdottomasti harjoittelut, joita opintoihimme kuuluu useampia. Harjoittelukoulussamme Savonlinnan normaalikoulussa eli norssissa on todella hyviä opettajia, jotka osaavat opettamisen lisäksi myös ohjata meitä opiskelijoita. Se, että teorian opiskelemisen ja opiskelijakavereiden kanssa harjoittelemisen lisäksi pääsee työskentelemään myös oikeissa tilanteissa lasten kanssa, on äärimmäisen tärkeää.

Vaikka harjoitteluviikot ovat opintojen antoisimpia, ovat ne usein työteliäimpiä.  

Millaisia mahdollisuuksia opinnoissasi on kansainvälistymiseen?

Opintojen aikana on mahdollista lähteä ulkomaille vaihto-opiskelijaksi tai suorittamaan harjoittelua.  Syksyn 2014 Englannissa viettäneenä suosittelen tätä lämpimästi! Myös omalla kampuksellamme on vuosittain vaihto-opiskelijoita, joten kansainvälisiä kontakteja on mahdollista solmia myös Suomesta poistumatta.

Kenelle suosittelet alaasi?

Suosittelen luokanopettajan ammattia henkilölle, joka pitää lasten lisäksi myös erilaisista aikuisista. Tätä työtä tehdään yhä enemmän yhteistyössä paitsi muiden opettajien, myös erilaisten asiantuntijoiden kanssa.

Luokassakaan ei välttämättä opeteta enää yksin tai koulunkäynninohjaajan kanssa. Yhteisopettajaparit, jotka opettavat yhdessä jopa yli 40 oppilasta, eivät ole enää mikään harvinaisuus. Savonlinnan norssiltakin löytyy tällaisia luokkia kaksi.

Vaikka stereotypiat voivat muuta väittääkin, on luokanopettajaopiskelijoissa paljon muitakin kuin "kilttejä hikarityttöjä". Yliopiston sohvilta löytyy muun muassa hiljaisia vaikuttajia, rokkareita, lukihäiriöisiä pakertajia, toisten naurattajia, entisiä kiusaajia ja kiusattuja. Opiskelijavalikoima on siis vähintäänkin yhtä kirjavaa kuin yhden koulun oppilaatkin.

Mitä vinkkejä antaisit alasi opintoja harkitseville?

Mieti luokanopettajan tai ylipäätään opettajan ammattia kokemustesi kautta ja kysy itseltäsi ainakin missä ympäristössä haluaisit työskennellä, pidätkö asioiden organisoinnista ja pystytkö työskentelemään yhteistyössä muiden kanssa. Lisäksi on hyvä viettää aikaa lasten kanssa. Se antaa varmuutta hakemasi opiskelualan oikeellisuudesta.

Mikä on unelmatyösi? Millaiset työnäkymät alallasi on?

Luokanopettajilla riittää onneksi aina töitä, varsinkin jos on valmis liikkumaan niiden perässä.

Unelmatyössäni opettaisin 2. luokkaa pienehkössä koulussa. Oman luokkani lisäksi haluaisin opettaa myös ilmaisutaitoa joko yläkoulun, lukion tai kansalaisopiston puolella.

Saatko opintojen aikana tuntumaa työelämään?

Luokanopettajaopintoihin kuuluu useita harjoitteluja, joista ensimmäinen on jo heti opintojen alkuvaiheessa. Näiden lisäksi moniin opintojaksoihin kuuluu projektiluontoisia harjoitustöitä, joita toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa.

Millaiset puitteet Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opiskelulle?

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opiskelijoilleen turvallisen ja erittäin monitieteellisen alustan, jolta ponnistaa kohti työelämään.  Oma kampuksemme on pieni ja tiivis, jossa on todella hyvä olla.

Vaikka itse opiskelenkin Savonlinnassa, on minulla oikeus lähteä Joensuun tai Kuopion kampukselle suorittamaan sivuaineopintoja. Myös etäopintojen tekeminen tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen on osittain mahdollista.

Millainen Savonlinna on opiskelu- ja harrastuskaupunkina?

Opiskelijat näkyvät ja kuuluvat Savonlinnan kaupunkikuvassa. Meidän kampuksemme lisäksi kaupungissa on myös Mikkelin ammattikorkeakoulun kampus, jonka kanssa teemme jonkin verran yhteistyötä muun muassa opiskelijatapahtumien merkeissä.

Savonlinnan kampuksella on monipuolisia harrastusmahdollisuuksia aina näyttelemisestä kaukalopalloon, lautapeleistä joogaan ja kuorolaulusta aikuisbalettiin. Kuorossa laulamisesta saa hyvän mielen lisäksi myös opintopisteitä!

Myös kampuksen ulkopuolelta löytyy erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Ympäröivä luonto antaa upeat puitteet ulkoliikuntaan, mutta myös kuntosaleja löytyy kaupungista useampia. Muuta harrastustoimintaa tarjoaa muun muassa Linnalan setlementti ja opisto erilaisilla kursseillaan.

Millaiset muistot jäivät opiskelujen aloittamisesta? Oliko tuutoroinnista apua?

Vaikka omasta fuksisyksystäni on jo neljä vuotta, muistan palasia orientaatioviikostani selkeästi. Meidät luokanopettajaopiskelijat jaettiin heti ensimmäisenä päivän kolmeen eri ryhmään ja omani ryhmäytyi "meidän porukaksi" erittäin nopeasti. Ensimmäisellä viikolla tutustuimme toistemme lisäksi myös kaupunkiin, vierailimme metsämuseo Lustossa ja vietimme iltaa Sulosaaressa.

Tuutoreistamme oli varsinkin ensimmäisinä viikkoina erittäin paljon apua. Olisin ollut vielä enemmän hukassa muun muassa luokkien löytämisen ja kurssi-ilmoittautumisten kanssa ilman heitä. Itsekin tutorina toimineena koen, että tutorilta on helppoa kysyä niitä pienempiäkin asioita. Sitä vartenhan tutorit ovat olemassa! Kehotankin ottamaan heistä kaiken ilon irti ja kyselemään, mitä ikinä mielessä pyöriikään. Ennen kuin teillä on omat tuutorinne, olemme me UEF-lähettiläät heitä, keneltä saa ja pitää kysellä asioita.

Missä näet itsesi 10 vuoden päästä?

Opettamassa pieniä oppilaita aurinkoisessa säässä ulkona käsinuken kanssa. Paikkakunnasta tai maasta en osaa sanoa… eikä onneksi vielä tarvitsekaan!

Paras hetkesi UEFissa?

Parhaat hetkeni UEFissa liittyvät pieniin tuokioihin, jolloin olen tuntenut olevani oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan. Yksi niistä on esimerkiksi ollut tieto luokanopettajaopintoihin pääsemisestä, toinen metsäretkellä seikkaileminen 1. luokkalaisten kanssa ja kolmas improvisoiminen yliopiston linnanjuhlissa Olavinlinnassa.