"Matematiikan opiskelu on haastavaa, mutta palkitsevaa"

Jenny Kolström

Matemaattisten aineiden aineenopettaja ja luokanopettaja, pääaine matematiikka, 4. vuosi tätä pääainetta, 6. vuosi yliopisto-opiskeluita
Joensuun kampus


Miksi halusit opiskelemaan alaasi?

Olen jo pienestä pitäen haaveillut matematiikan opettajan työstä, mutta ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen sai matematiikan maistumaan puulta. Opiskelin pari vuotta eri pääaineella yliopistossa ennen kuin toivuin ja totesin matematiikan olevan edelleen lähellä sydäntäni. Valitsin juuri tämän koulutusohjelman – jossa aineenopettajuuden lisäksi pääsen opiskelemaan luokanopettajaksi – sen monipuolisuuden ja tulevien työelämän mahdollisuuksien takia.

Mitä opiskelupaikan saaminen vaati?

Matematiikkaan riitti tulokseni ylioppilaskirjoituksissa (suoravalinta), mutta opettajankoulutusohjelmaan vaadittiin myös ennakkotehtävän kirjoittaminen sekä soveltuvuuskokeeseen (haastattelu ja ryhmätilanne) osallistuminen.

Mitä vinkkejä antaisit alasi opintoja harkitseville? Kenelle suosittelet alaasi?

Matematiikkaan sisään pääseminen on sujuvinta suoravalinnan kautta, mutta ei pidä heittää kirvestä kaivoon jos kirjoitustulos ei siihen riitä. Suosittelen aineenopettajan ja luokanopettajan yhdistelmää kaikille, joita monipuoliset mahdollisuudet työelämässä kiinnostavat.

Millaiset muistot jäivät opiskelun aloittamisesta?

Yliopisto-opiskelun alusta muistan sen shokin, kun ei tiennyt miten tässä nyt pitäisi opiskella. Kun en tiennyt onko yliopiston essee sama kuin lukion essee (ei nyt ihan). Sen kun ensimmäisen kerran en päässyt luennolle ja odotin jotain seuraamuksia (yliopistossa vain tietyillä opintojaksoilla on läsnäolopakko). Mutta myös ne uudet ihmiset joihin tutustui – tuutorit ja fuksitoverit – joiden kanssa näitä pääsi kokemaan ja pohtimaan.

Millaista pääaineesi opiskelu on?

Matematiikan opiskelu on haastavaa, mutta palkitsevaa. Se on vaatinut uudenlaisia tapoja käsitellä matematiikkaa, kun mennään syvemmälle kuin mitä lukiossa. Harvoin se on numeroiden pyörittelemistä, mutta sitä enemmänkin loogista päättelyä, todistelemista ja kehittelemistä.

Matematiikan lisäksi opintoihini kuuluu koulutusohjelman puitteissa myös kasvatustieteen opintoja, jotka antavat erilaisia näkökulmia ja toisenlaisia haasteita kuin matematiikka. Onkin ollut mieltä virkistävää opiskella näin erilaisia tieteenaloja.

Mikä on antoisinta ja rankinta opinnoissasi?

Ylläolevaan viitaten antoisinta on ne onnistumisen kokemukset, joita saa pitkän työskentelyn jälkeen. Se kun voi sanoa "tämä on minun työn tulos ja ai että, kun se on hieno". Rankinta taas on aikatauluttaminen, sillä mielenkiintoisia opintoja on paljon ja vuorokaudessa tunteja rajallisesti. Tästä seuraten ennen niitä antoisia hetkiä voi olla rankkoja aikoja, kun on monenlaista menossa ja kalenteri ei taivukaan kaikkeen.

Millaisia mahdollisuuksia opinnoissasi on kansainvälistymiseen?

Ulkomaille vaihtoon lähteminen on mahdollista, jolloin pääsee itse näkemään maailmaa. Kampus on jo itsessään hyvin kansainvälinen ja niin sanottua kotikansainvälistymistä tapahtuu välillä huomaamatta. Suoraviivainen tapa on tuutoroida kansainvälisiä opiskelijoita ja/tai osallistua tapahtumiin. Opiskelijoiden lisäksi henkilökunnasta löytyy kansainvälisyyttä.

Oletko mukana ainejärjestösi tai ylioppilaskunnan toiminnassa? Jos, niin miksi se kannattaa?

Olen ollut pääsääntöisesti nauttimassa sekä ainejärjestöjen että ylioppilaskunnan toiminnan hedelmistä. Muutaman kerran olen osallistunut ainejärjestön tapahtumien järjestämiseen – enempikin kannattaisi, sillä siellä tapaa uusia ihmisiä ja löytää yhteisöllisyyttä.

Millaiset puitteet Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opiskelulle?

Loistavat, sillä opiskelumahdollisuuksia on paljon (hurraa vapaa sivuaineoikeus!) ja tiiviit kampukset eivät rajoita edes fyysisesti eri tieteenalojen ja laitosten kursseille osallistumista. Opiskeluvuosieni varrella tekniikka on kehittynyt ja tullut enemmän ja enemmän saataville, joten niiltäkin osin puitteet ovat hyvät.

Millainen Joensuu on opiskelu- ja harrastuskaupunkina?

Joensuu on mukavan kokoinen, pyörällä tavoitettavissa oleva kaupunki. Yliopisto on keskustan tuntumassa, mutta sopivan sivussa omanaan ja sen viereltä löytyy niin metsää kuin urheilukenttää. Julkista liikennettä tai omaa autoa ei juuri tarvitse käyttää, kun kaikkialle pääsee pyörällä.

Harrastusten osalta olen aina löytänyt sen järjestön tai yhdistyksen, josta on samoista asioista kiinnostunutta väkeä ja puitteita harrastaa. Jatkuvasti tulee myös vastaan uusia harrastusmuotoja, joita en ole osannut kuvitellakaan.

Saatko opintojen aikana tuntumaa työelämään?

Aineenopettajan pedagogisiin opintoihin sisältyy yhteensä neljä harjoittelua, joissa pääsee kokemaan työelämää. Lisäksi tarjolla on vaihtelevasti sijaisuuksia, joihin voi opiskelujen loppupuolella hakea.

Millaiset työnäkymät alallasi on?

Hyviksihän noita on mainostettu.

Mikä on unelmatyösi?

Unelmatyöni on toimia opettajana, oli se sitten aineen- tai luokanopettajana. Hienointahan olisi toimia kumpanakin jossain pienessä koulussa – nuoremmille luokanopettajana ja vanhemmille oppilaille matematiikan, fysiikan ja kemian aineenopettajana.

Missä näet itsesi 10 vuoden päästä?

Toisenlaisissa vesissä, valmistuneena ja toivottavasti töissä. En ole suunnitellut elämääni yliopiston jälkeen sen tarkemmin ja olen mieluummin avoin mahdollisuuksille, joita vastaan tulee.

Paras hetkesi UEFissa?

Pahahan tähän on mitään sanoa, kun on ollut niin erilaisia hetkiä. On ollut onnistumisen kokemuksia, vaikeuksien kautta voittoon hetkiä - yksin ja yhdessä mahtavien ihmisten kanssa. Hetkiä, kun on huomannut kehittyneensä ja kasvaneensa niin ihmisenä kuin opiskelijana. Toisaalta tämä hetki, kun voi sanoa jo selvinneensä kaikista niistä haasteista ja saaneensa kaikki ne kokemukset, joita opiskeluissa on tullut vastaan.  Ja vielähän tässä on vuosi, pari UEFissa oloa edessä, että ehkä se huippuhetki löytyy sieltä lopusta?